7 listopada 2024

Umowy ramowe w zakupach B2B

Temat pozornie prosty, w praktyce okazuje się skomplikowany. O czym mowa? O umowach! Konstrukcja umów to newralgiczne zagadnienie. Porządkowanie dokumentacji prawnej związanej z kontraktowaniem pracy z dostawcami powinno być oczywiste. Trendy wskazują, że mniejsze firmy zaczynają naśladować większe organizacje i coraz częściej dbają o swoje umowy ramowe, ogólne warunki zakupów, […]
18 października 2024

Oszczędności w zakupach B2B: Fikcja czy dobra praktyka?

W świecie zakupów B2B temat oszczędności wzbudza liczne dyskusje i kontrowersje. Koszty mają fundamentalne znaczenie dla funkcjonowania każdego biznesu, a presja na ich redukcję jest wszechobecna. Kto z nas nie słyszał hasła: „musimy ściąć koszty”? Jednak działania podejmowane ad hoc, bez strategicznego podejścia, rzadko przynoszą wymierne rezultaty. Aby generować realne […]
3 października 2024

AI – szansa czy zagrożenie dla zakupów B2B

Rozmawiamy o potencjale technologii AI, szansach i zagrożeniach generatywnej sztucznej inteligencji. Czego poza poczuciem humoru brakuje na dziś sztucznej inteligencji? AI – pierwsze wrażenie Wiele osób wyrobiło sobie zdanie na temat AI na podstawie pierwszego wrażenia. Czy słusznie? AI nieustannie się zmienia. Generowane odpowiedzi zależne są od rozmówcy, czyli od […]
25 września 2024

Strategiczne zarządzanie zakupami

Podobno strategia jest jak Yeti. Wszysyc o niej mówią, a nikt jej widział. Aby zarządzać strategicznie, trzeba mieć strategię. Z tym nie dyskutujemy. Jednak zarządzanie zakupami często kojarzone jest jako zarządzanie kategorią zakupową. Mówiąc o zakupach w tej rozmowie patrzymy na zakupy szerzej. Prezentujemy przykłady dokumentów strategicznych i operacyjnych, omawiamy […]
7 stycznia 2023

Polityka i strategia zakupowa

Podstawą profesjonalizacji zakupów biznesowych jest opracowanie strategii zakupowej, a także polityki zakupowej. Strategia zakupowa dotyczy zarówno kategorii zakupowych oraz pozostałych aspektów takich jak: organizacja zakupów, kompetencje kupców, wykorzystanie narzędzi IT. Kluczową kwestią pozostaje wypracowanie strategii na tle strategii generalnej biznesu. Służą do tego np. takie narzędzia jak macierz badania współzależności. […]
7 stycznia 2023

Ocena i rozwój dostawców

Ocena dostawców dotyczy w zasadzie każdej firmy produkcyjnej. Jak ją jednak zorganizować, aby nie pozostała jedynie procedurą realizowaną na potrzeby audytu ? Aby odpowiedzieć na powyższe pytanie warto przeanalizować sens prowadzenia oceny dostawców, a zwłaszcza przełożenie oceny na rozwój dostawców. Jakich dostawców oceniać ? Czym się kierować przy doborze do […]
25 listopada 2022

Automatyzacja procesu zakupowego

Automatyzacja procesu zakupowego wydaje się być jednym z ważniejszym wyzwań współczesnego świata zakupów B2B. W wielu firmach rośnie świadomość strategicznej roli zakupów, co w szczególności dotyczy wpływu na zysk firmy, ryzyka wynikające ze współpracy z dostawcami, a także potrzeby budowania relacji z dostawcami w celu zapewnienia jakości i wartości dostarczanej […]