Wiedza i rozwój kompetencji kupców w badaniach – część 1.
Kluczowy obszar biznesu
Zakupy biznesowe stanowią jedną z wielu funkcji przedsiębiorstw oraz firm usługowych. Od kilku lat właściciele, zarządy firm oraz kadra menedżerska większą uwagę poświęcają temu procesowi. Wpływ zakupów na wyniki finansowe jest oczywisty i nie wymaga dodatkowego komentarza. Oprócz realizowanych oszczędności pojawia się dodatkowo zagadnienie związane ze zwiększaniem wartości nabywanych produktów i usług, na co wpływ będzie miała m.in. jakość i funkcjonalność. Praktyka nowoczesnych zakupów polega dzisiaj przede wszystkim na trafnym podejmowaniu decyzji strategicznych oraz taktycznych w celu właściwej alokacji kompetencji zespołów pracowniczych. Powstaje pytanie dotyczące tego, jak firmy podchodzą do pozyskiwania i zarządzania wiedzą oraz kształtowania kompetencji niezbędnych do realizacji efektywnych zakupów w segmencie B2B. Przeprowadzone na przełomie października i listopada badania wśród kupców korzystających z platformy zakupowej mogą przybliżyć odpowiedź na tak zadane pytanie.
Szkolenia jako podstawa rozwoju
Szkolenia dla osób pracujących na stanowiskach kupców oraz menedżerów zakupów stanowią, oprócz doświadczenia pozyskanego w drodze realizowanych zadań, podstawowe narzędzie zwiększania szeroko rozumianych kompetencji zawodowych. Biorąc pod uwagę bezpośrednie przełożenie wyników działu zakupów na uzyskiwane wyniki finansowe można więc stwierdzić, że inwestycja w kompetencje kupców bardzo szybko zwróci się każdej firmie. Z przeprowadzonych badań wynika jednak, że kupcy nie biorą często udziału w szkoleniach. Od czasu do czasu w szkoleniach uczestniczy 18 % kupców, a 60 % rzadko. Może pocieszeniem jest jedynie, że tylko 22 % kupców nie uczestniczy w szkoleniach nigdy.
Przygotowanie do gry handlowej
Praca kupców nierozerwalnie jest związana z organizacją wewnętrzną reprezentowaną zwykle przez klientów wewnętrznych, oraz handlowcami pracującymi po stronie dostawców. W moich poprzednich artykułach wspominałem o grze handlowej pomiędzy zakupami i sprzedażą, sprzeczności celów (przynajmniej niektórych). W takim razie ciekawym zagadnieniem jest nie tylko sama częstotliwość szkoleń, ale przede wszystkim zakres tematyczny. W trakcie badania kupcy zostali zapytani, czy w trakcie szkoleń pokazywana jest również perspektywa marketingu oraz sprzedaży. 40 % kupców twierdzi że tak, co można uznać za bardzo dobry wynik, 30 % szkoleń nie obejmuje tych zagadnień. Co ciekawe 30 % kupców nie odpowiedziało na pytanie związane z tym zagadnieniem.
Możliwości rozwoju i zarządzanie wiedzą
Zdecydowana większość pracowników niezależnie od obszaru biznesowego postrzega możliwość rozwoju zawodowego jako bardzo ważną cechę pracodawcy. Rozwój jest oczywiście pojęciem zdecydowanie szerszym, niż tylko udział w samych szkoleniach. Oprócz ścieżek kariery zawodowej możemy zaliczyć również nabycie i doskonalenie kompetencji, transfer wiedzy w zespole, udział w ciekawych projektach zwiększający doświadczenie zawodowe. Zdecydowana większość kupców (60%) dobrze ocenia możliwości rozwoju, 19,75 % bardzo dobrze oraz przeciętnie, a tylko 0, 05 % słabo. Powyższe wyniki warto przeanalizować na tle pytania dotyczącego zarządzania wiedzą w organizacji. W tym przypadku 68 % kupców stwierdziło, że firmy w których pracują zarządzają wiedzą, a tylko 32 % miało odmienne zdanie. Powyższe wyniki świadczą o profesjonalizacji obszaru zakupów biznesowych, ale jednocześnie pokazują pewien bufor do doskonalenia w przyszłości.
Dzielenie się wiedzą w zespole kupców
Bardzo ciekawie wyglądają odpowiedzi kupców dotyczące dzielenia się wiedzą. W tym przypadku oczywiście możemy mówić o wymiarze systemowym oraz samym podejściu pracowników do wspierania innych osób w zakresie know-how. 82 % kupców jest zdania, że kupcy w ich firmach dzielą się wiedzą, a tylko 18 % ma inne zdanie w tym temacie. Taki wynik może wskazywać na bardzo dobre relacje i komunikację w zespole, a także wynikać ze sprawnego zarządzania ludźmi przez kadrę menedżerską.
Badania zostały przeprowadzone wśród użytkowników platformy zakupowej, ale nie dotyczyły samego narzędzia elektronicznego. Oczywiście można się zastanawiać, czy firmy stawiające na elektronizację z założenia nie są bardziej nowoczesne, co może wpływać na podejście do kompetencji. To powiązanie nie stanowiło jednak przedmiotu badań. Niniejszy artykuł stanowi pierwszą część dotyczącą rozwoju kompetencji, a w drugiej części zostaną przedstawione źródła pozyskiwania wiedzy.