Wielcy stawiają na e-zakupy. #1 ONZ
Platforma zakupowa to rozwiązanie, które daje tak wiele możliwości, że nawet największe międzynarodowe organizacje wykorzystują ją do zakupu towarów i usług. Coraz większe potrzeby zaopatrzeniowe takich instytucji powodują, że jedynie globalizacja rynku dostaw oraz możliwość przeprowadzenia obiektywnego porównania ofert z różnych stron świata zapewnia im stabilne działanie na satysfakcjonującym poziomie.
Organizacja Narodów Zjednoczonych jest jednym z takich międzynarodowych gigantów. Roczne zakupy przeprowadzane przez ONZ mają wartość ponad 17 mld USD, a wartość ta sukcesywnie rośnie. Większość z ponad 30 agencji tej organizacji korzysta z platformy zakupowej o nazwie Centrum Zakupowe On Line (UN Global Marketplace). Niektóre z nich udostępniają własne rozwiązania służące do przeprowadzania postępowań zakupowych w przypadku, gdy nie korzystają z UNMP.
Ponad połowa środków przeznaczanych przez UN na zaopatrzenie przypada na pięć grup towarowych:*
- usługi transportu lotniczego (18,9%, 584 mln USD)
- produkty chemiczne i ropopochodne (17,6 %, 544 mln USD)
- racje żywnościowe i usługi kateringowe (14,4%, 446 mln USD)
- usługi spedycyjne i dostawcze (6,2%, 192 mln USD)
- usługi powiązane z architekturą, inżynieria i budownictwem (5%, 153 mln USD)
* na podstawie danych z 2015 roku (https://www.un.org/Depts/ptd/statistics/2015)
Największymi kontrahentami UN są firmy ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich (łączna wartość kontraktów to 635,896,619 USD), USA (471,539,013 USD) oraz Rosji (232,160,525 USD). Dla porównania firmy z Polski w 2015 roku zarobiły na kontraktach z ONZ ledwie 72,852 USD, co stanowi znikomy promil kwoty, jaką Organizacja Narodów Zjednoczonych wydaje rocznie na zakup towarów i usług.
UNGM posiada relatywnie prosty system rejestracji, który dla ułatwienia uczestnictwa przedsiębiorstwom każdej wielkości podzielony jest na trzy poziomy, według wartości kontraktu, jaki jest w stanie zrealizować rejestrująca się firma:
- Poziom podstawowy – szacunkowa wartość zamówienia wynosi mniej niż 40 000 USD;
- Poziom 1 – szacunkowa wartość zamówienia wynosi do 500 000 USD;
- Poziom 2 – szacunkowa wartość zamówienia wynosi powyżej 500 000 USD.
Każdy dostawca, chcąc współpracować z ONZ, musi spełniać warunki zawarte w “UN Supplier Code of Conduct” (Kodeksie postępowania dostawcy ONZ). Zawiera on między innymi zakaz wykorzystania pracy nieletnich oraz angażowania się w korupcję. Tak wielka organizacja międzynarodowa, broniąca praw człowieka, nie może sobie pozwolić na współpracę z dostawcami, którzy łamią jej zasady.
Co ważne, ONZ nie stosuje kryterium “cena 100%”, lecz kieruje się relacją jakości do ceny. Przetarg może więc wygrać firma, która oferuje towar lub usługę nieco droższą od konkurentów, a lepszą jakościowo. Jest to duże udogodnienie dla polskich firm, które oferują towary o wysokiej jakości, choć droższe od wyrobów pochodzących na przykład z Chin. Mimo to tylko znikomy promil polskich przedsiębiorstw jest zainteresowana udziałem w postępowaniach ONZ. Jak twierdzi Dyrektor Generalny Inicjatywy Sekretarza Generalnego ONZ Global Compact w Polsce, Kamil Wyszkowski, powody takiego stanu rzeczy są przede wszystkim mentalnościowe. Konieczność napisania aplikacji w języku angielskim, a także nieprzygotowanie większości polskich przedsiębiorstw do udziału w globalnym rynku to podstawowe przeszkody. Co prawda sytuacja zmienia się, i już kilkadziesiąt polskich firm aktywnie bierze udział w przetargach na platformie zakupowej UN, jednak wciąż ten obszar rynku jest właściwie niezagospodarowany przez krajowych dostawców.
Platforma zakupowa jest uniwersalnym i dającym wiele korzyści narzędziem. Zauważyła to Organizacja Narodów Zjednoczonych, zauważyli to jej dostawcy. Miejmy nadzieję, że i polskie firmy dostrzegą dobrodziejstwa płynące z tego rozwiązania. Nie tylko na międzynarodowym rynku ale także, a może przede wszystkim, w swej codziennej działalności.