TOP 5 najlepszych praktyk zakupowych
Gdzie są obecnie zakupy B2B ?
Rozwijamy się niewątpliwie. Więcej szkoleń, konferencji, lepsze kompetencje i wyższa jakość pracy. W firmach małych i dużych, krajowych i zagranicznych. Nasz świat zakupów idzie w dobrym kierunku. Podejmujemy lepsze decyzje, bardziej skupiamy się na analizach i rozmawiamy o szerszej perspektywie. Czy na tym etapie rozwoju know-how możemy już mówić na najlepszych praktykach? Oczywiście, że tak.
Opracuj strategię zakupową
Co chcemy osiągnąć w zakupach ? Jak strategia generalna oraz pozostałe strategie funkcjonalne biznesu przekładają się na strategię zakupową ? Na jakich wskaźnikach nam zależy i jaki mamy pomysł na ich osiągnięcie ? Kto i kiedy będzie realizował zadania wynikające ze strategii ? I oczywiście ile to będzie kosztować ? Na te i inne pytania należy odpowiedzieć przy opracowaniu planu strategicznego. Punkt wyjścia w profesjonalizacji zakupów.
Drzewo kategorii zakupowej ? Absolutna podstawa
Aby skutecznie działać musimy zaprojektować nasze drzewo kategorii zakupowej. W jakim celu ? Ponieważ różne zakupy będziemy realizować różnie. Możemy budować relacje, dywersyfikować dostawców, ograniczać ryzyka lub wykorzystać konkurencję poprzez przetargi. Możemy wszystko, tylko musimy wiedzieć co i gdzie robić. Drzewo kategorii zakupowej stanie się zapewne kręgosłupem naszych zakupów. Na pewnym etapie rozwoju biznesu zaprojektujemy również strategie dla przynajmniej kluczowych kategorii zakupowych.
Gromadź i analizuj dane
Podstawą podejmowania dobrych decyzji biznesowych są analizy. Ok, ale przecież analizujemy wydatki. Może tak, ale to zdecydowanie za mało. Oprócz wydatków, których analiza jest oczywiście absolutną podstawą w zakupach B2B można analizować cały szereg innych informacji oraz wskaźników, co w szczególności dotyczy współpracy z dostawcami, efektywności działań zakupowych w poszczególnych kategoriach zakupowych. Nie lubimy wprowadzania danych do systemów informatycznych ale bez nich nie będziemy w stanie wyciągać wniosków i podejmować decyzji.
Generujemy oszczędności ? Tak, ale profesjonalnie
Zakupy były i będą procesem wynikowym. Z tego powodu zawsze pojawiać się będzie temat związany z osiąganiem oszczędności. Podstawę skutecznych działań w tym zakresie z całą pewnością stanowić będą dźwignie oszczędności, zorientowane na agregowanie popytu wewnętrznego, zarządzanie wymaganiami oraz wykorzystanie konkurencji. Istotne wydają się być również strategiczne projekty ukierunkowane na wygenerowanie oszczędności. Podsumowując: zakupy nie tylko kosztują ale także mogą zarabiać dobre pieniądze dla biznesu.
Czas i pieniądz
Zakupy są różne. Od małych kwot do kosztochłonnych inwestycji. Od zakupów planowanych i dyskutowanych przez wiele miesięcy, poprzez interwencje oraz zakupy awaryjne. Oprócz wspomnianych wyżej oszczędności istotny jest czas reakcji oraz elastyczność. Jak to zorganizować ? Przede wszystkim zdefiniować różne sytuacje biznesowej i zaprojektować metodykę pracy, która pozwoli na optymalną realizację zakupów w konkretnych przypadkach. Ważną rolę w całym procesie będzie odgrywać również dojrzałość biznesu i świadomość klientów wewnętrznych.
Podsumowanie
O zakupach wiemy już coraz więcej. Potrafimy działać profesjonalnie i skutecznie. Stajemy się dla biznesu partnerem, a nie tylko działem wykonawczym. Oczywiście zawsze jest wiele ciekawych i ambitnych wyzwań przed nami.