{"id":1319,"date":"2019-01-15T12:33:02","date_gmt":"2019-01-15T11:33:02","guid":{"rendered":"https:\/\/www.logintrade.pl\/?p=1319"},"modified":"2021-05-16T17:20:51","modified_gmt":"2021-05-16T15:20:51","slug":"wiedza-i-rozwoj-kompetencji-kupcow-w-badaniach-czesc-1","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/logintrade.pl\/wiedza-i-rozwoj-kompetencji-kupcow-w-badaniach-czesc-1\/","title":{"rendered":"Wiedza i rozw\u00f3j kompetencji kupc\u00f3w w badaniach \u2013 cz\u0119\u015b\u0107 1."},"content":{"rendered":"
Zakupy biznesowe\u00a0 stanowi\u0105 jedn\u0105 z wielu funkcji przedsi\u0119biorstw oraz firm us\u0142ugowych. Od kilku lat w\u0142a\u015bciciele, zarz\u0105dy firm oraz kadra mened\u017cerska wi\u0119ksz\u0105 uwag\u0119 po\u015bwi\u0119caj\u0105 temu procesowi. Wp\u0142yw zakup\u00f3w na wyniki finansowe jest oczywisty i nie wymaga dodatkowego komentarza. Opr\u00f3cz realizowanych oszcz\u0119dno\u015bci pojawia si\u0119 dodatkowo zagadnienie zwi\u0105zane ze zwi\u0119kszaniem warto\u015bci nabywanych produkt\u00f3w i us\u0142ug, na co wp\u0142yw b\u0119dzie mia\u0142a m.in. jako\u015b\u0107 i funkcjonalno\u015b\u0107. Praktyka nowoczesnych zakup\u00f3w polega dzisiaj przede wszystkim na trafnym podejmowaniu decyzji strategicznych oraz taktycznych w celu w\u0142a\u015bciwej alokacji kompetencji zespo\u0142\u00f3w pracowniczych. Powstaje pytanie dotycz\u0105ce tego, jak firmy \u00a0podchodz\u0105 do pozyskiwania i zarz\u0105dzania wiedz\u0105 oraz kszta\u0142towania kompetencji niezb\u0119dnych do realizacji efektywnych zakup\u00f3w w segmencie B2B. Przeprowadzone na prze\u0142omie pa\u017adziernika i listopada badania w\u015br\u00f3d kupc\u00f3w korzystaj\u0105cych z platformy zakupowej<\/a> mog\u0105 przybli\u017cy\u0107 odpowied\u017a na tak zadane pytanie.<\/p>\n <\/p>\n Szkolenia dla os\u00f3b pracuj\u0105cych na stanowiskach kupc\u00f3w oraz mened\u017cer\u00f3w zakup\u00f3w stanowi\u0105, opr\u00f3cz do\u015bwiadczenia pozyskanego w drodze realizowanych zada\u0144, podstawowe narz\u0119dzie zwi\u0119kszania szeroko rozumianych kompetencji zawodowych. Bior\u0105c pod uwag\u0119 bezpo\u015brednie prze\u0142o\u017cenie wynik\u00f3w dzia\u0142u zakup\u00f3w na uzyskiwane wyniki finansowe mo\u017cna wi\u0119c stwierdzi\u0107, \u017ce inwestycja w kompetencje kupc\u00f3w bardzo szybko zwr\u00f3ci si\u0119 ka\u017cdej firmie. Z przeprowadzonych bada\u0144 wynika jednak, \u017ce kupcy nie bior\u0105 cz\u0119sto udzia\u0142u w szkoleniach. Od czasu do czasu w szkoleniach uczestniczy 18 % kupc\u00f3w, a 60 % rzadko. Mo\u017ce pocieszeniem jest jedynie, \u017ce tylko 22 % kupc\u00f3w nie uczestniczy w szkoleniach nigdy.<\/p>\n <\/p>\n Praca kupc\u00f3w nierozerwalnie jest zwi\u0105zana z organizacj\u0105 wewn\u0119trzn\u0105 reprezentowan\u0105 zwykle przez klient\u00f3w wewn\u0119trznych, oraz handlowcami pracuj\u0105cymi po stronie dostawc\u00f3w. W moich poprzednich artyku\u0142ach wspomina\u0142em o grze handlowej pomi\u0119dzy zakupami i sprzeda\u017c\u0105, sprzeczno\u015bci cel\u00f3w (przynajmniej niekt\u00f3rych). W takim razie ciekawym zagadnieniem jest nie tylko sama cz\u0119stotliwo\u015b\u0107 szkole\u0144, ale przede wszystkim zakres tematyczny. W trakcie badania kupcy zostali zapytani, czy w trakcie szkole\u0144 pokazywana jest r\u00f3wnie\u017c perspektywa marketingu oraz sprzeda\u017cy. 40 % kupc\u00f3w twierdzi \u017ce tak, co mo\u017cna uzna\u0107 za bardzo dobry wynik, 30 % szkole\u0144 nie obejmuje tych zagadnie\u0144. Co ciekawe 30 % kupc\u00f3w nie odpowiedzia\u0142o na pytanie zwi\u0105zane z tym zagadnieniem.<\/p>\n <\/p>\n Zdecydowana wi\u0119kszo\u015b\u0107 pracownik\u00f3w niezale\u017cnie od obszaru biznesowego postrzega mo\u017cliwo\u015b\u0107 rozwoju zawodowego jako bardzo wa\u017cn\u0105 cech\u0119 pracodawcy. Rozw\u00f3j jest oczywi\u015bcie poj\u0119ciem zdecydowanie szerszym, ni\u017c tylko udzia\u0142 w samych szkoleniach. Opr\u00f3cz \u015bcie\u017cek kariery zawodowej mo\u017cemy zaliczy\u0107 r\u00f3wnie\u017c nabycie i doskonalenie kompetencji, transfer wiedzy w zespole, udzia\u0142 w ciekawych projektach zwi\u0119kszaj\u0105cy do\u015bwiadczenie zawodowe. Zdecydowana wi\u0119kszo\u015b\u0107 kupc\u00f3w (60%) dobrze ocenia mo\u017cliwo\u015bci rozwoju, 19,75 % bardzo dobrze oraz przeci\u0119tnie, a tylko 0, 05 % s\u0142abo. Powy\u017csze wyniki warto przeanalizowa\u0107 na tle pytania dotycz\u0105cego zarz\u0105dzania wiedz\u0105 w organizacji. W tym przypadku 68 % kupc\u00f3w stwierdzi\u0142o, \u017ce firmy w kt\u00f3rych pracuj\u0105 zarz\u0105dzaj\u0105 wiedz\u0105, a tylko 32 % mia\u0142o odmienne zdanie. Powy\u017csze wyniki \u015bwiadcz\u0105 o profesjonalizacji obszaru zakup\u00f3w biznesowych, ale jednocze\u015bnie pokazuj\u0105 pewien bufor do doskonalenia w przysz\u0142o\u015bci.<\/p>\n <\/p>\n Bardzo ciekawie wygl\u0105daj\u0105 odpowiedzi kupc\u00f3w dotycz\u0105ce dzielenia si\u0119 wiedz\u0105. W tym przypadku oczywi\u015bcie mo\u017cemy m\u00f3wi\u0107 o wymiarze systemowym oraz samym podej\u015bciu pracownik\u00f3w do wspierania innych os\u00f3b w zakresie know-how. 82 % kupc\u00f3w jest zdania, \u017ce kupcy w ich firmach dziel\u0105 si\u0119 wiedz\u0105, a tylko 18 % ma inne zdanie w tym temacie. Taki wynik mo\u017ce wskazywa\u0107 na bardzo dobre relacje i komunikacj\u0119 w zespole, a tak\u017ce wynika\u0107 ze sprawnego zarz\u0105dzania lud\u017ami przez kadr\u0119 mened\u017cersk\u0105.<\/p>\n <\/p>\n Badania zosta\u0142y przeprowadzone w\u015br\u00f3d u\u017cytkownik\u00f3w platformy zakupowej, ale nie dotyczy\u0142y samego narz\u0119dzia elektronicznego. Oczywi\u015bcie mo\u017cna si\u0119 zastanawia\u0107, czy firmy stawiaj\u0105ce na elektronizacj\u0119 z za\u0142o\u017cenia nie s\u0105 bardziej nowoczesne, co mo\u017ce wp\u0142ywa\u0107 na podej\u015bcie do kompetencji. To powi\u0105zanie nie stanowi\u0142o jednak przedmiotu bada\u0144. Niniejszy artyku\u0142 stanowi pierwsz\u0105 cz\u0119\u015b\u0107 dotycz\u0105c\u0105 rozwoju kompetencji, a w drugiej cz\u0119\u015bci zostan\u0105 przedstawione \u017ar\u00f3d\u0142a pozyskiwania wiedzy.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Kluczowy obszar biznesu Zakupy biznesowe\u00a0 stanowi\u0105 jedn\u0105 z wielu funkcji przedsi\u0119biorstw oraz firm us\u0142ugowych. Od kilku lat w\u0142a\u015bciciele, zarz\u0105dy firm oraz kadra mened\u017cerska wi\u0119ksz\u0105 uwag\u0119 po\u015bwi\u0119caj\u0105 temu procesowi. Wp\u0142yw zakup\u00f3w na wyniki finansowe jest oczywisty i nie wymaga dodatkowego komentarza. Opr\u00f3cz realizowanych oszcz\u0119dno\u015bci pojawia si\u0119 dodatkowo zagadnienie zwi\u0105zane ze zwi\u0119kszaniem [\u2026]<\/span><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":1320,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[13],"tags":[24,141,142,153],"aioseo_notices":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/logintrade.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1319"}],"collection":[{"href":"https:\/\/logintrade.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/logintrade.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/logintrade.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/logintrade.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1319"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/logintrade.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1319\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1323,"href":"https:\/\/logintrade.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1319\/revisions\/1323"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/logintrade.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/1320"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/logintrade.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1319"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/logintrade.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1319"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/logintrade.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1319"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}Szkolenia jako podstawa rozwoju<\/strong><\/h3>\n
Przygotowanie do gry handlowej<\/strong><\/h3>\n
Mo\u017cliwo\u015bci rozwoju i zarz\u0105dzanie wiedz\u0105<\/strong><\/h3>\n
Dzielenie si\u0119 wiedz\u0105 w zespole kupc\u00f3w<\/strong><\/h3>\n